سهگانۀ فضای ایرانی
نویسنده
چکیده مقاله:
صورتبخشی دشوارترین مرحله در فرایند خلاقیت است. صورت که پدید آمد، بعد از آن تغییراتش آسان است. این مرحله تکنیک و فن هنر است که در مدارس هنری آموزش داده میشود. ایجاد صورت اما، بیآنکه پیش از آن نمونهای دیده باشی، عمیقترین وجه آفرینش است. اگرچه برای انسان که در عالم ماده زندگی کرده، آفرینش، حداکثر دگرگونی یا ترکیب نوین صورتهایی است که دیده و تجربه کرده، اما فارغ از عناصر و اجزای صورتی که خلق میکند، کلیتی که میسازد بهرهای از حقیقت دارد. سهگانهای که جوهر فضای ایرانی را تشکیل میدهد مرکب است از آب، درخت و چارتاقی. همنشینی این سه عنصر قدیم با یکدیگر اتفاقی نو بود که نه یکباره، که بهتدریج و طی سدهها پدید آمد. شرح تاریخی و وصف چگونگی و چرایی سهگانه در کتاب «سهگانۀ منظر ایرانی» بهتحقیق بیان شده است. این که مردمان ایران برپایی سهگانه در مرکز فضا را موجب حیات و قوام آن بدانند و سهگانه را دارای چنان قدرتی بشناسند که گسترش فضا را تا دوردستها و کرانههای جدید تحت اثر خود حمایت کند و پیوسته به آن ارزش قدسی و کمالی ببخشد، به محصولات زندگی آنها هویتی خاص میدهد. این که معماری ایرانی، شهرهای ایران و منظر ایرانی همچون باغ، علیرغم تنوع صورت، دگرگونیهای تاریخی یک هویت شناخته میشود، به دلیل وجود و تداوم صورتبخشی سهگانه بر تحولات فضاست. سهگانه اساس زیباشناسی فضا در ایران را تشکیل میدهد و هرجا و در هر زمان قرار بر ایجاد فضایی جدید با روحیۀ ایرانی باشد، سهگانه است که نقش اصلی را برعهده میگیرد. حتی در نمونههای مبتذل پارکسازی با تمنای باغ ایرانی و طراحی محله در شهرهای امروزی میتوان نشانههایی آگاهانه یا ناخودآگاه از عناصر سهگانه رادر تولید فضا دید. اینک که وجود سهگانه در جوهر فضای ایرانی کشف و معرفی شده، وقت آن است که به انواع ظهور و حضور آن در فضاهای شهری، معماری و طبیعی پرداخته شود و با تحقیقات بیشتر و عمیقتر دلایل موفقیت و پایداری آن در جهان متحول از چند هزار سال قبل تا امروز مطالعه شود. شاید برای تحلیل پایداری سهگانه در زیباشناسی فضای ایرانی در مقایسه با مرگ نمادهای زیبایی در هنر سایر اقوام ناگزیر باشیم تا سهگانه را، با رویکرد هستیشناسانه، نماد کلیتی وجودی بهحساب آوریم و نمادگرایی تمدنهای دیگر درکمالبخشی به فضا را اقدامی معرفتشناسانه و جزءنگر در حوزۀ صورت بدانیم. روی جلد این شماره نقاشی شهره جوادی است از سهگانۀ اصیل نیاسر کاشان که همچنان پابرجاست. نقاشی، با انتخاب زاویۀ خاصی از همسرایی سهگانه، قاب ماندگاری از زیبایی صورت برآمده از کمال معنوی مستتر در ذهن ایرانیان ساخته است.
منابع مشابه
شار ایرانی ـ فضای شهری
یکی از جنبههای نامحسوس زندگی در شهر میراث فکری، اخلاقی، خاطرات جمعی هر ملت و ارزشهایی است که باید به حفظ آنها پرداخت که میتواند سرچشمه الهام و پیوند و مایه قدرت و امید باشد، پر واضح است که فضای شهری سنتی ایرانی را (که در مقیاس شهر شامل گذرهای اصلی، حیاط مسجد جامع، بازار و مجموعه ملحقات وابسته به آن و در مقیاس محلات به طور عمده در قالب حیاط حسینیهها و تکیهها شکل گرفته است) نمیتوان با استا...
متن کاملهتروتوپیک شدن فضای فراغتی در جامعه ایرانی
فناوریهای دیجیتال تغییرات زیادی را در تجربه و عمل فراغت ایجاد نمودهاند و مهم ترین آن شکلگیری فراغت دیجیتال میباشد. هدف از این پژوهش مطالعه کیفی هتروتوپیک شدن فضای فراغت تحت تاثیر دیجیتالی شدن فراغت است. فراغت دیجیتال نوعی فراغت است که کاربر بیشترین زمان فراغتی خود را صرف استفاده از اینترنت، انواع شبکههای اجتماعی مجازی و بازیهای رایانهای میکند.برای بررسی موضوع تحقیق از مفهوم هتروتوپای فو...
متن کاملدولتشهر آرمانی ایرانی مفهوم فضای شهری ایران
دو مفهوم از فضای شهری در کالبد شهر ایرانی قابل درک است. یکی مفهوم "آرمانشهر دولتی ایرانی" است که در آن دولت نیازمند تعامل با مردم نیست و مکانی نیز در شهر برای این موضوع در نظر گرفته نمیشود، مانند تمامی قلعه شهرهای قدرت مادی و پارسی ایران. دیگری مفهوم "دولت شهر آرمانی ایرانی" است که در آن حضور مردم در عرصه تصمیمگیری های دولتی مطرح بوده و مکان میدان مرکزی در شهر بدین منظور اختصاص یافته است،...
متن کاملچالشهای تعامل اجتماعی زنان ایرانی در فضای مجازی (از دید زنان فعال در فضای مجازی)
آغاز هزارۀ سوم و انقلاب اطلاعات و دانش، نگرش جنسیتی و محدود ساختن حضور بر اساس جنسیت در فضای تعاملی، جامعۀ بشری را با چالش مواجه کرده است. رابطۀ کامپیوتری بین انسانها روز به روز فراگیرتر میشود. کامپیوترها روز به روز از طریق شبکههای محلی، جهانی و نیز از طریق فناوری بیسیم به یکدیگر پیوند میخورند. فناوریهای کامپیوتری امکان تعامل انسان-ماشین را به شکلی کاملاً جدید، بدیع و مهمتر از آن، امکان ...
متن کاملفضای معماری شهر ایرانی در برابر غرب
این نوشته مقدمه ای است درباره فضای معماری و شهر ایرانی ومسایل آن در حال حاضر‘ به همراه اشاره ای تطبیقی با شرایط جهانی . این بحث مختصر در سه دوره تاریخی عنوان شده است. 1- دوره پیش از تسلط مدرنیسم یا نوگرایی؛ 2- دوره تسلط مدرنیسم ؛ 3- دوره سرگشتگی حاضر. همچنین پیرامون این سوال که : آیا در شرایط استحاله فضاهای شهر ایرانی در فرهنگ غربی امکان شکوفایی دوباره فضای شهر ایرانی میسر است؟ سخنی به میان خوا...
متن کامل“باغِ هستی”الگویی ایرانی برای طراحی یک فضای شهری
در مطالعه و طرّاحی فضاهای سبز عمومی شهری، توجّه به موضوعاتی چون فرهنگ، سابقة تاریخی، هویت، زیبایی و شرایط محیطی از چنان اهمّیتی برخوردار هستند که غفلت از هر کدام سبب میشود تا کلّیت طرح، به عنوان فضایی مطلوب و با هویت و اصیل و کارامد برای جامعهای با فرهنگ خاصّ (برای هر یک از این مفاهیم معنای ویژة خود را قائل است) مخدوش شود. با عنایت به اهمیّت موضوع، در این فرصت سعی بر آن خواهد بود تا با توجّه به مبان...
متن کاملمنابع من
با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید
ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده{@ msg_add @}
عنوان ژورنال
دوره 12 شماره 51
صفحات -
تاریخ انتشار 2020-06-21
با دنبال کردن یک ژورنال هنگامی که شماره جدید این ژورنال منتشر می شود به شما از طریق ایمیل اطلاع داده می شود.
کلمات کلیدی
میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com
copyright © 2015-2023